L'Oficina d'Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l'Aviació Civil a França (BEA) ha presentat aquest diumenge el seu informe final sobre la tragèdia de l'avió de Germanwings, que va acabar amb la vida de 150 persones després d'estavellar-se als Alps. Els experts ratifiquen la versió inicial que el copilot de l'aparell, Andrea Lubitz, va fer caure voluntàriament l'aparell i que estava malalt amb "símptomes d'una depressió severa".
Segons l'informe, Lubitz va consultar diversos metges a partir del desembre del 2014, cap dels quals va avisar ni les autoritats d'aviació ni els seus caps a la companyia. Per tot plegat, els experts recomanen poder revisar o trencar el secret mèdic en casos de pilots amb problemes psicològics. De fet, l'informe final dels experts desvela que un metge fins i tot va demanar a Lubitz que es tractés en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de la tragèdia.
La BEA ha fet públic el seu informe final sobre el vol GWI 9525 de Barcelona a Düsseldorf just quan falta poc per complir-se un any del succés –el 24 de març del 2015-.
Cap novetat sobre l'autoria
Sobre l'autoria de la tragèdia no hi ha cap novetat. Andreas Lubitz va ser el responsable de l'accident ja que va desactivar voluntàriament el pilot automàtic per iniciar un descens progressiu de l'avió i estavellar-lo contra una muntanya dins el terme de Prads-Haute-Bléone. Les caixes negres de l'avió van permetre saber que el copilot estava sol a la cabina -aprofitant l'absència del pilot que havia anat al lavabo- i que es va negar a obrir la porta durant el descens tot i les reiterades peticions de la tripulació. Les novetats de l'informe se centren sobretot a corroborar que Lubitz tenia símptomes clars de "depressió psicòtica" abans de l'accident.
El dia de l'accident, de baixa per malaltia
De fet, el dia del sinistre el copilot de Germanwings estava tècnicament de baixa per malaltia, havia consultat en les setmanes prèvies diversos metges i ja prenia per prescripció mèdica antidepressius i somnífers. Tot i aquests antecedents, ni les autoritats aeronàutiques ni l'empresa alemanya estaven al corrent de res. Davant d'això, els experts de la BEA ha proposat avui que la confidencialitat mèdica en el cas de pilots amb problemes psicològics es "relaxi" o es "modifiqui" en favor de la seguretat aèria. La BEA vol que s'exigeixi un seguiment mèdic als pilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics i també demana trobar "cert equilibri" entre el manteniment de la privacitat de l'historial mèdic i la protecció de la seguretat pública.